Möbelix ako firma píše svoj príbeh od diskontu k trendy predajniam. Kľúčovou osobou, ktorá za touto premenou stojí, je konateľ spoločnosti, pán Jiří Šulc. Ako sa do Möbelixu dostal, čo ho viedlo k tomu zásadne zmeniť koncept našich predajní? Kde sa vzali malé predajne „compact“? Nielen o tom všetkom sme sa rozprávali v našom otvorenom rozhovore. Dozviete sa, aké je jeho životné krédo a kde vidí Möbelix za 10 rokov. Verte, že po prečítaní článku jeho vízia pohltí aj vás.

Aké boli Vaše začiatky v Möbelixe?

Nastúpil som 1.3.2011 na pozíciu oblastného vedúceho pre Čechy a Slovensko. Prvých pár mesiacov som strávil v rakúskych pobočkách, kde som spoznával systémy a spôsob práce.

Keď vtedy pustili štatistiku cez ihličkovú tlačiareň, bol som v šoku (smiech).

Vstúpil som do éry tvrdého diskontu: prezentácia sa podobala paletovému predaju a farba čerešne bol najväčší trhák.

Musela to byť výzva. S čím ste do toho šli?

Do Möbelixu som šiel robiť manažéra. Mojou úlohou bolo posúvať „čísla“ dopredu. Nič viac. Človek vníma každodennú realitu, preniká do procesov a zrazu sa pred ním začne objavovať vízia, smer, ktorým sa treba vydať. Neprišiel som s tým, že zmeníme koncept na „hybrid“, to vyplynulo zo situácie.

A práve „hybrid“ bol ten zlomový okamih a štart k úspešnej etape Möbelixu v Čechách a na Slovensku. Ako tá myšlienka vznikla?

Nechal som vypracovať štúdiu imidžu značky a analýzu trhu. Výsledky mi potvrdili, že zmena je nutná. Začal som inklinovať k Mömaxu. Bol som presvedčený o tom, že Möbelix nemôže byť rovnaký v Rakúsku, Česku a na Slovensku. V Rakúsku cielime na zahraničných zákazníkov, ktorí sa prisťahovali za prácou, bežné je nájomné bývanie, a preto je naozaj rozhodujúca nízka cena. U nás majú ľudia vlastné bývanie, a keď si ho zariaďujú, chcú kvalitu. Kvalitný nábytok, to bol náš cieľ. V roku 2014 sme podľa nového konceptu prestavali Bratislavu 1, nasledovali Č. Budějovice a do 3 rokov sme prerobili všetky pobočky. To bol veľký úspech.

Möbelix ako ho poznáme dnes v Čechách a na Slovensku je teda kombinácia diskontného Möbelixu a trendového Mömaxu?

Nie, je to čistý Mömax, len logo „Möbelix“ zostalo rovnaké. V tom čase bola už značka Möbelix známa a rebranding sme si nemohli dovoliť.

Jiří Šulc
Nový Möbelix oslavoval u zákazníkov veľký úspech. Čo bola tá hlavná zmena, vďaka ktorej sa koncept ujal?

Modernizovali sme sortiment a začali ho dopĺňať o regionálnych dodávateľov. Vo výbere sortimentu sme prestali byť závislí od Rakúska a získali väčšiu voľnosť. Möbelix sa zmenil na trendový obchod s kvalitným nábytok. Zákazník omladol.

Pri jednej zmene nezostalo. V roku 2019 prišla ďalšia novinka. Malé predajne „compact“.

Áno, po „hybride“ prišla nová výzva: koncept malých predajní. Vnímali sme expanziu Jysku a rast e-commerce. Doplnky a malý nábytok zákazník zaobstará na e-shope a do predajne ide už konkrétne niečo kúpiť. Uvedomili sme si, že čím budeme zákazníkovi bližšie, tým to bude výhodnejšie.

Impulzom bol teda Jysk?

Skôr nový spôsob, ako môžeme ďalej expandovať. Na mape Česka a Slovenska je dnes už iba málo miest, kde môžeme otvoriť veľkú predajňu. Ale tých malých je veľa. Každá ďalšia expanzia znamená posilnenie značky. O to tu ide. Príkladom je západné Slovensko. Tam sme mali dlhú dobu jednu pobočku. Za posledné roky sme otvorili 3 compacty a 2 veľké pobočky a obrat vzrástol až trojnásobne. V roku 2023 otvoríme prvé compacty v ČR a ideme ďalej. Ďalší vývoj má plne v rukách môj nasledovník pán Daniel Prokš.

Oslavujeme 20 rokov Möbelixu. Čo je ten najväčší dôvod na oslavu?

Úspešná cesta od diskontu k trendy predajniam. Keď som nastúpil, bola na Slovensku jedna pobočka v Bratislave a tá ešte vyzerala tak, ako vyzerala. Dnes máme po celom Česku a Slovensku sieť moderných predajní. Tu vidíme, čo sa dá za jedenásť rokov zvládnuť.

Čím to je, že sa úspech dostavil?

Jedno je jasné. Úspešnú firmu nerobia produkty, ale ľudia. Dobrú atmosféru nezískate ani tými najlepšími benefitmi a množstvom písaných pravidiel.

Receptom na úspech sú vzťahy medzi ľuďmi, dobrá firemná kultúra a úroveň manažmentu.

V tom spočíva úspech Möbelixu. Je tu normálna atmosféra a každý zamestnanec má pre nás rovnakú váhu ako ten najvyšší manažér. Za úspechom Möbelixu nestojím ja, ale všetci zamestnanci od K. Varov až po Košice.

Čo by ste kolegom odkázali?

Verte tomu, čo robíte a choďte si za tým. Moje životné krédo je, že keď niečomu verím, dosiahnem to. Viera má veľkú silu. Je to ako v športe. Keď štartujem závod a neverím si, automaticky podám horší výkon. Človek sa ale zároveň nesmie hrať na superstar, treba výrazne vnímať okolie okolo seba, inšpirovať sa. To je zásadné a platí to aj v biznise.

Znie to jednoducho: Ver a tvoja viera sa naplní. Naozaj Vám všetko vychádza?

Dôležité je mať víziu, ísť za ňou, a pritom vnímať okolie. Niekedy je potrebné víziu adaptovať na aktuálne podmienky, ale to je tá cesta k cieľu. Keď idete na kopec a narazíte na závej, tak ho obídete, ale stále smerujete k cieľu. Keď hovorím sledovať okolie, okrem konkurencie tým myslím aj zamestnancov. Musíte vnímať, či vám ľudia rozumejú a nasledujú vás.

Viete, v čom bol úspech hybridu? Že to zamestnanci sami chceli. Cítili, že zmena je nutná.

Kde hľadáte inšpiráciu Vy?

V našej brandži pre mňa bolo vždy inšpiratívne Rakúsko a Nemecko. Nábytok je vždy len posteľ, sedačka a stolička. Ale každý ich predáva s iným konceptom. To ma zaujímalo. Nedávno som bol napríklad v Dánsku. Je tam taký malý reťazec, podobný Jysku, ale má zase trochu iný sortiment. Každý si tú svoju správnu cestičku musí nájsť. Čakajú nás zaujímavé veci, teším sa na ďalších 20 rokov Möbelixu.

Nápodobne. Kde vidíte Möbelix za ďalšiu dekádu?

Za posledných 10 rokov sa trendy moderného bývania zásadne zmenili. A my sa na tom aktívne podieľame. Dnes už je to tak, že zákazníkov inšpirujeme a udávame smer. Konkurencia chce kopírovať nás.

Za ďalších 10 rokov budeme mať raz toľko filiálok a budeme číslo jedna na trhu v Čechách aj na Slovensku. Ja tomu naozaj verím. Dnes sme po Ikea a Jysku tretí. Keď obrat naozaj zdvojnásobíme, bude z nás jednotka.